Növekedni fog a gépkocsik reexportja az idén a magyar piacon az Opel Magyarország várakozásai szerint.
A reexport során a magyarországi márkakereskedő az új, import járművet olyan külföldi vevőnek értékesítik, aki saját országában drágábban jutna hozzá az adott gépkocsihoz. Ez kétféleképp is történhet: a kereskedő befizeti Magyarországon a regisztrációs adót, majd kivonja a forgalomból a járművet és úgy adja tovább külföldre, vagy pedig eleve külföldi rendszámot kap az autó.
A kereskedők általában nem állnak ellen a reexportnak, hiszen ezzel is nő a forgalmuk, azonban a jelenség torzítja a valós piaci képet, miközben az ilyen értékesítésnek nincs hatása a magyarországi járműállományra. Az autós szakmai szervezetek pedig arra figyelmeztetnek, hogy a manipulált adatok hatására a gyártók megemelhetik a más EU-országokhoz képest kedvező magyarországi áraikat, ami rontja a hazai vevők pozícióját.
Koncz Gábor, az Opel Magyarország ügyvezető igazgatója újságíróknak elmondta: az Opel nem támogatja, hogy szerződéses partnerei reexporttal javítsák értékesítési adataikat, ugyanakkor jogilag nem akadályozza őket ebben.
Megjegyezte: a reexportra nem állnak rendelkezésre pontos statisztikák, mértékére az eladások után rövid időn belül a forgalomból kivont gépkocsik számából tudnak csak következtetni.
Ez alapján az Opel számításai szerint 2014 első három hónapjában a magyar piacon a reexport mértéke 12,5 százalék volt, miután az értékesített 18 586 személyautóból és kisteherjárműből 2327-et rövid időn belül kivontak a forgalomból.
Koncz Gábor megjegyezte: a márkák élbolyában a reexport az idén január-márciusban 200-300 darab volt, eközben az Opelnél mindössze 66 darab, az jelzi, hogy az Opel nyerné a legtöbbet piaci részesedésben, ha a reexporttal korrigálnák az adatokat.
Hangsúlyozta: a forint gyengülése miatt az idén a reexport további bővülésével kell számolni.
A teljes magyarországi újautópiac – beleszámítva a reexportot is – az idén az első hónapban 23,4 százalékkal bővült a tavalyi év hasonló időszakához képest. A növekedés már fél éve tart a válság négy éve után.
Az Opel márkakereskedői 1890 járművet értékesítettek január-márciusban, 52 százalékkal többet, mint 2013 első három hónapjában.
Kapcsolódó cikkek
-
Mit csinál az energetikai tanúsító?
-
Üzemanyagkártyák: sokat spórolhatnak a magyar fuvarozók több mint 31 európai országban
-
Több mint 1300 hektár termőföldet árvereznek el Tolnában
-
Budapest pályázik a Világélelmezési Program (WFP) szolgáltatóközpontjának elhelyezésére
-
Mit csinál az energetikai tanúsító?